Hoppa till sidans innehåll

Info om träningen


Hur vi tränar

Vid varje träningspass deltar minst 2 tränare. En tränare kör först och visar vägen, den andra kör sist och håller koll på att alla är med. Tränarna har kommunikation med hjälp av walkie-talkies eller mobiler. Vi har ett enklare första förbands-kit för att hantera eventuella skrubbsår etc. Vi har också med oss reservslangar och pump om olyckan skulle vara framme.

De gånger vi är 4 eller fler tränare delar vi upp gruppen i 2 eller 3 grupper, där ena kör lite längre/mer avancerat, och den andra lite lugnare. Eftersom det kan dyka upp olika anledningar till att man som tränare inte kan var med vid en träning, måste vi göra er medvetna om att träningar kan ställas in. Vi meddelar i så fall detta via email – detta betyder att det är viktigt att vi har aktuella mailadresser till alla. Vi hoppas om förståelse för detta.

Samtidigt vill vi slå ett slag för att ni kanske vill ställa upp som tränare! Det är kul och väldigt givande! Hör av er till nedanstående om ni vill prova, det uppskattas jättemycket!


Att kolla upp och tänka på innan träning:

  • Bromsar

Främst: Tänk på att cyklarna skall ha väl fungerande bromsar fram och bak!

Det är noga att det finns bra bromsverkan, kontrollera cyklarna tillsammans med barnen och smörj upp vajerhöljen etc om det är trögt att bromsa. Fotbroms bak fungerar (handbroms är säkrast), men handbroms fram är ett krav.

  • Växlar:

Att växlar fungerar bra är lika viktigt för att det skall bli en kul upplevelse i skogen - rengör, justera och smörj upp växlar och kedja så blir det roligare att cykla!

  • Pumpade däck:

Pumpa ”lagom hårt” (personligen kör jag med 40 psi, inga rätt eller fel här). För mjuka däck blir tungt att cykla på och kan enklare ge punktering (genomslag), för hårda däck kan bli halt på grus & fuktiga hällar.

  • Lösa delar:

Sist men inte minst, se till att det inte finns lösa delar som kan orsaka olyckor, tex lås eller låshållare, stöd, stänkskydd/skärmar mm.

  • Service

Om man inte vet hur man skall göra med bromsar och/eller växlar kan vi titta på det tillsammans i anslutning till samlingen (vi kan ge tips och råd, men har inte tid att mecka för mycket), eller så kan ni lämna cykeln på service – vi har kan rekommendera TCM Cykel i Tyresö (http://www.tcmcykel.se).

 

Att ta med till träning:

  • Oömma kläder och skor:

Cykla i skogen innebär att det alltid finns chans/risk att man blir rejält lerig och blöt. Tänk på detta när det gäller klädsel – inklusive skor! Oömma kläder och skor är ett måste – vi är oftare skitiga än rena när i kommer hem.

  • Hjälm:

Hjälm är obligatoriskt, och den skall sitta bra.

  • Handskar:

Handskar kan vara bra men valfritt – tänk på att det blir varmt, tunna men starka handskar är bäst.

  • Vatten:

Ta alltid med en flaska vatten. Vi har med extra vatten om någon glömmer, men skaffa en flaskhållare på cykeln och en flaska med vanligt vatten - det behövs på varje pass!

Uppdaterad: 12 APR 2016 21:04 Skribent: Gunnar Innings
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Älta MTB - Cykel
Ulvsjöstigen 9
13833 Älta

Besöksadress:
Ulvsjöstigen 9
13833 Älta

Kontakt:
Tel: 0707827869
E-post: This is a mailto link

Se all info